BATMAN VALİLİĞİNE
TALEPTE BULUNAN :BATMAN BAROSU
DİLEKÇE KONUSU :Batman İl merkezi, çevre yollarına bağlantı güzergahları ile çevre yolları ve bazı yollarda 50KM/s olan motorlu taşıtlar hız sınırının, 82 KM/s olarak arttırılması talebidir.
AÇIKLAMA : Batman şehir merkezinin nüfusu son yıllarda hızlı bir şekilde artmıştır. Yeni imar alanlarının kullanıma açılması ile birlikte şehir merkezinin alanı genişlemiştir. Şehir alanının genişlemesine bağlı olarak bir noktadan başka bir noktaya varış mesafe ve süreleri artmıştır. Mevcut gelişen dünya ile paralel seyreden şehir gelişimimiz ile şehir trafiğine dair hız düzenlemesi birbiri ile örtüşmemekte ve ihtiyaçlara cevap verememektedir. Batman şehir merkezinin gelişim düzeyi ile yollarımızın alt yapısı dikkate alındığında 50 KM/s olan hız limitinin mevcut duruma uygun revize edilmesini Batman Barosu olarak talep zarureti doğmuştur.
Söz konusu talebimizle ilgili ;KARAYOLLARI TRAFİK YÖNETMELİĞİNİN 100. Maddesi açıklayıcı yasal düzenleme içermektedir. Yönetmeliğin ilgili maddesi şöyledir :
(Değişik sekizinci fıkra:RG-19/2/2014-28918) İl ve ilçe trafik komisyonları ile ulaşım koordinasyon merkezleri, yerleşim yeri içinden geçen bölünmüş devlet ve il yolları ile belediyelerin yapım ve bakımından sorumlu olduğu taşıma kapasitesi yüksek, can ve mal güvenliği açısından gerekli tedbirlerin alındığı, yaya geçişlerinin alt ve üst geçişlerle sağlandığı bölünmüş karayollarında araç cinsleri için ayrı ayrı olmak üzere hız sınırlarını 32 km/s’e, yerleşim yeri içinde bulunan diğer bölünmüş karayollarında ise 20 km/s’e kadar artırmaya yetkilidir. Yerleşim yeri içinden geçen ve Karayolları Genel Müdürlüğünün sorumluluğunda bulunan devlet ve il yollarında yapılacak hız artırımlarında, Karayolları Genel Müdürlüğünden yola ilişkin alınması gerekli tedbirler ile yolun işletim hızına ilişkin bilgiler alınarak göz önünde bulundurulur.
Batman şehir giriş ve çıkışlarında ayrıca çevre yolları ile şehir merkezi hız sınırları 50 km ile sınırlanmıştır. Bu sınırlamaya uygun araç sevk ve idaresi ciddi bir zaman kaybına sebep olmaktadır. Hız sınırına uygun araç sevk ve idaresi ise bazı yollarda fiilinde imkansız hale gelmiştir. Batman Havaalanı’na giderken veya çevre yolunu kullanırken bir aracın 50 KM’lik hız sınırına bağlı sevk ve idaresi trafiği aksatmaktadır. Bahse konu yolları transit geçiş için kullanan araçlar yönünden de kaza yapma riskini arttırmaktadır. Yollarımızın ve kullandığımız araçların yapısı gereği yol şartları istemeden de olsa araçların ortalama 80 km ortalamasında seyretmesini zaruri kılmaktadır. Şehir giriş ve çıkışları ile çevre yollarının bölünmüş yol olması, hız limitlerinin revize edilerek yükseltilmesine elverişlidir. Ayrıca son günlerde bölünmüş çevre yollarının orta refüjünde çit çalışması sona ermiştir. Yol güvenliği artmıştır.
Fiilen uyulması çok zor olan mevcut 50 KM hız sınırı uygulaması birçok araç sahibi vatandaşımızı da cezalar yönünden haksız yere mağdur etmektedir. TRAFİK CEZA MİKTARLARININ artarak büyük meblağlarda maddi külfet getirmesi sonucunda vatandaşlarımız da zor durumda kalmaktadır. Ortalama bir maaşla çalışan kişinin 50 KM hız sınırına uymadığı gerekçesi ile 1002 TL trafik idari para cezası karar tutanağına maruz kalması azımsanmayacak ve hakkaniyete aykırı bir haldir.
Batman şehir merkezinde, 4 ay önce haftalık ortalama 200 adet trafik cezası kesilirken bu rakam son birkaç ay içinde haftalık 1000 adetlere ulaşmış ve aşmıştır. Git gide artan trafik cezalarına bağlı sorunların çoğunluğu hız sınırı ihlaline dayanmaktadır. Şehrimizde yaşanan bu mağduriyetin giderilmesi için adım gerekli uygun önlemler alınmalıdır.
Trafik ile ilgili bir diğer konu ise; trafik cezalarının uygulanışına dair usul ile ilgilidir. Trafik Cezalarının tatbik ediliş usulü de kural ihlallerinin caydırıcılığı azaltmaktadır. Mevcut 50 KM hız sınırına ilişkin talebimizden hareketle; araç sahiplerine tatbik edilen ceza tutanakları tescil siciline işlenmek suretiyle (plakaya yazma şeklinde) uygulandığı için aslında caydırıcı bir yanı bulunmamaktadır. Örneğin hız yapan veya kırmızı ışık ihlalinde bulunan araç sahibi cezayı gerektiren fiilin olduğu anda durdurulmadığı için aslında cezanın caydırıcılığı konusundaki faydadan yararlanamamaktadır. Trafik polislerinin kural ihlallerine yönelik cezai işlemleri hatalı uygulaması nedeniyle trafik cezaları asıl amacından farklı bir yöne sapmıştır. Sayın Makamınızdan bu konuda da hassasiyet beklemekteyiz. Doğru uygulamalar ile de cezaların caydırıcı olabilmesi sağlanabilir ve trafik kurallarına uygun davranmaya teşvik edebilir kanaatindeyiz. Trafik polislerinin cezayı gerektiren halin var olduğu anda durdurma, müdahale ve gerektiğinde cezası uygulaması kural ihlallerinin azalması yönünde çok olumlu sonuçlar doğuracaktır.
Vatandaşlarımızın bir diğer trafik denetimlerinin usulüyle ilgili sorunu ise; Batman şehir merkezinde kameralı DRONE ile yapılan denetlemelerdir. Bu denetleme usulü vatandaşlarımız üzerinde çok olumsuz etkiler yaratmaktadır. Trafik denetim yöntemi olarak kameralı drone’ların kullanımı ‘’devlet vatandaşına tuzak mı kuruyor ‘’ algısı yaratmaktadır. Drone ile kural ihlali denetimi yapmak yerine trafik akışını kontrol yöntemi olarak benimsenmesi hususunu dikkatinize sunuyoruz.
Açıkladığımız ve de resen gözeteceğiniz hususlar dahilinde ilgili dayanak yasal düzenlemeler çerçevesinde Batman İl merkezi, çevre yollarına bağlantı güzergahları ile çevre yolları ve bazı yollarda 50KM/s olan motorlu taşıtlar hız sınırının, 82 KM/s olarak arttırılmasını talep eder gerekli komisyon ve kurullarda konuya ilişkin talebimizin değerlendirilerek kabulünü,
Saygılarımızla talep ederiz.
Batman Barosu Başkanlığı